top of page
  • Writer's pictureShahar Elias

INSPIRATION PHASE ONE #1

FIRST LESSON | 23/10


A Goldsmith in his Shop

Petrus Christus, 1449, panel, 100 x 86 cm

פטרוס כריסטוס היה אמן ממוצא הולנדי, מגדולי אמני צבעי השמן הפלנדריים בברוז' שבבלגיה, ומגדולי אמני הרנסנס. נולד בברוז' אשר בבלגיה, ובה גם נפטר. פטרוס נותר כדמות אנונימית במשך מאות שנים.


זוהי יצירת מופת מהוללת של אמנות הרנסנס הצפונית, חתום ומתוארך לשנת 1449 על ידי פטרוס

כריסטוס, הצייר המוביל בברוז' (פלנדריה) לאחר מותו של יאן ואן אייק. הציור מעיד על העניין הרב של אמנים הולנדים באשליות והקפדה על הפרטים הקטנים, במיוחד בחפצי התכשיטים, הזכוכית והמתכת הזוהרים, סחורות המסחר החילוניות והכנסייתיות המהוות דוגמאות לווירטואוזיות של הצורף. הדמות הראשית בציור החידתי הזה זוהתה זמן רב כקדוש אליגיוס (הפטרון של הצורפים) בשל נוכחותה של הילה, שהוכרה כתוספת מאוחרת והוסרה לאחר מכן. ככל הנראה מדובר ציור מקצועי המתאר את מקצוע הצורפות ואולי אף צורף ספציפי. ניתוח טכני מגלה שהשרטוט החסר של פני הצורף מעוצב בקפידה רבה - יותר מאשר פניהם של בני הזוג - מה שמצביע על אפשרות של דיוקן. יש המצעים שמדובר בצורף וילם ואן ולוטן, צורף ברוז' שעבד עבור פיליפ הטוב, דוכס בורגונדי. בשנת 1449, תאריך הציור הזה, הזמין הדוכס מוואן ולוטן מתנה למרי מגולדה לרגל נישואיה לג'יימס השני, מלך הסקוטים. ייתכן שזוג זה המתואר בציור, קונה טבעת נישואין הנשקלת על משקל. החגורה המשתרעת על מדף החנות אל חלל הצופה היא רמז נוסף לזוגיות. המראה הקמורה, המקשרת את החלל הציורי לרחוב שבחוץ. פטרוס מצייר את הצורף בחנות שלו, בעודו שוקל את התכשיטים. מאחוריו רואים חפצים המשמשים אותו במלאכת הצורפות והתכשיטנות. בציור מוארת סצנה בה מגיעים אליו גבר ואישה, כאשר האישה נותנת לו טבעת על כף המאזניים, טבעת נישואין (זוג שהולך להתחתן ולקנות טבעת), על השולחן מראה קמורה בה משתקפים לנו שני גברים – זוג. עד כאן רואים כמה אלמנטים: המראה הקמורה, פלטת הצבעים האדום והירוק, והזוג המתחתן.

לגביי הדמות המרכזית בקומפוזיציה, לא ברור האם מדובר בקדוש צורפים, יכול להיות שהציור הזה נמצא בוטרינה ומפרסם את הסדנא של הצורף, אולי הוא באזור הלימינלי בין האזור של הצורף לסדנא, אולי יש לנו מסר מעבר הכוח הכלכלי של הצורף והחשיבות החברתית. הצורף הוא דמות חשובה והאם יש מעבר?

רואים במראה 2 גברים אבל לפי פרטי הלבוש מדובר בשני גברים ברחוב, אחד מהם מחזיק באז.

הקומפוזיציה מראה איזון או חוסר איזון בין הזוג הסטרייטי לזוג האולי גיי. רואים זוג שנמצא אחד ליד השני, אחד חזיתי ואחד פונה לעבר האישה והגבר באדום הדגש הוא על הזוג הסטרייטי.

נקודת המוצא היא הבז, חיה שקשורה לצייד. פה הוא מסמל אהבה, מכיוון שבאותן תהלוכות של צייד בחברה הגבוהה, התהוו כל מיני סוגי קשרים בין גברים לנשים. הבז מסמל פיתוי ואהבה. צייד מוקבל אל חיזור ואהבה. מראה הסדוקה. הסדק במראה מסמל את חוסר הטוהר, ניתן לראות גם טיפות מים, אלמנטים הגורמים למראה להיתפס כשבורה ולא טהורה, מרי היא מראה ללא רבב לעומת סמל של חטאים וכתמים.

הזוג הסטרייטי בצד ימין של הצורף מוגבה, כמו גן עדן בעוד צד שמאל של הצורף נמוך כגיהינום.

לא קורה כלום ברחוב, הרחוב סטרילי לגמרי מאנשים, מין עיירת רפאים, לא רואים כלום, בניגוד לסטרייטים יש גברים ביחד בקונטקסט של אהבה אך אין עתיד לאנושות, לכלכלה, אצל הצורף יש ריבוי פרטים ושפע ואילו זוג הגברים בעיר הסטרילית ממסחר ולא תורמים כלום לחברה ולכלכלה.

אם זה המסר הוא מאוד ברור, הומוסקסואליות מול ההטרו, יום הדין האחרון עם מאזניים ופסיכופומפ – שוקל הנשמות. הציור נוצר בברוז' שבבלגיה, באותה התקופה, אמצע המאה ה15 חלק מהעונשים הפיזיים, כריתה וכדומה היו בגין עוון הומוסקסואלי.


היצירה מעוררת בנו רגש רב בעקבות הסצנה הקוטבית בין הזוג הגאה להטרוסקסואלי, אידיליה אל מול חטא, שאיפה אל מול בושה עם עונש בצדה, והדמות המרכזית כלשון המאזניים בהם הוא משתמש. מדמה שופט של טוב ורע, גן עדן וגיהינום.


36 views1 comment

Recent Posts

See All

1 Comment


Shahar Elias
Shahar Elias
Oct 23, 2022

שיעורי בית- לשים את היצירה, להיסגר על היצירה ולענות על השאלות של מה מעורר ומה מרתק מה מושך? לעשות את זה תוך התייחסות לבגד, כל מה שמגולם בבגד. להכין לוח ויזואלי שמפרק את האלמנטים שמשכו אותנו. לעבור מ התשובה לכל השאלות בהתייחס למה שבחרתי בו. קודם לענות בעצמי ואז התייחס ליצירה. שמש אסוטציאציות ויזואלית. האם יש מנוע ויזואלי לתשובות שלנו.

Like
bottom of page